News letter at work

Our department has its own news letter (every 2 months). My story about my ZeroG adventure is in the February edition. You can read it here (only in Dutch):

Mijn Paraboolvlucht

 

Twee van mijn hobby’s hebben een nauwe relatie met elkaar: astronomie en ruimtevaart. Via sociale media volg ik de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) en ik bezoek ook regelmatig evenementen van de ESA. In juni kwam het bericht dat ESA een competitie uitschreef in verband met de release van de film After Earth. Ik heb de film tot op heden nog niet gezien. Je moest 6 vragen beantwoorden. Er deden 2.131 mensen mee aan deze prijsvraag, waarvan 1.298 mensen alle vragen goed beantwoord hebben. Daaruit werd 1 prijswinnaar getrokken. De prijswinner won een paraboolvlucht. Ik was dus die prijswinnaar en er ontzettend blij mee.

Ik haalde zelfs de krant (Dagblad De Limburger). Ik heb heel veel leuk reacties hierop gekregen.

 

Op 24 oktober vertrok ik met KLM richting Bordeaux. De volgende dag vond de paraboolvlucht plaats.

Dit is het principe van een paraboolvlucht:

 

  Zero_gravity_flight_trajectory_C9-565                      

 

Het programma duurde de hele dag. Ik werd ingedeeld in team “Maan”, een groep van internationale deelnemers (Duitsland, Oostenrijk, Engeland, Griekenland, Costa Rica, Colombia en Nederland natuurlijk). We begonnen met een ontbijt en daarna een briefing (wat moet je wel en niet doen). Om 12 uur taxieden we richting baan. Toen we eenmaal in de lucht op de juiste hoogte en plek waren, mochten we onze stoelen verlaten en richting ons vak gaan. Daar wachtten we totdat het signaal kwam dat de eerste paraboolvlucht begon. Eerst word je bijna 2 keer zo zwaar en daarom kun  je het beste gaan liggen. Daarna wordt er weer afgeteld en bij het woord ‘injection’ ben je opeens gewichtloos. Zonder iets te doen, zweef je richting plafond. Een heel vreemde gewaarwording. En een hele omschakeling. De normale bewegingen om ergens te komen, werken niet meer. Er waren 15 parabolen, waarbij je iedere keer 22 seconde gewichtloos was. Het duurde achteraf nog veel te kort. Maar ik heb allerlei leuke dingen kunnen doen, zoals op het plafond zitten en koprollen maken.

 

Om half 3 kwamen we weer aan bij de hangar en sloten we de dag af met een lunch, de diploma uitreiking en een presentatie van Jean-Francois Clervoy (een Franse astronaut). Het was een onvergetelijke ervaring. Iedereen kan zich inschrijven voor zo’n vlucht. 3 keer per jaar vindt er een commerciële paraboolvlucht plaats in Frankrijk, die (helaas) 6.000 euro kost.

  

        

Mijn volledige verhaal kun je lezen (in het Engels) op https://linda043.wordpress.com/2013/10/26/my-zero-g-adventure/

 

Leave a Reply

